Imorse modererade vår styrelseordförande Sofia Kacim ett frukostsamtal för Röhnisch. På bilden ser ni (från vänster) Sofia, Annica Rantala, Designchef på Röhnisch och Amanda Lundeteg, VD på AllBright.

Eventet ägde rum i Röhnisch nya konceptbutik på Gamla Brogatan 15, och det bjöds på hälsosam frukost och en förhandstitt på höstens nya träningskläder!

Annica (Designchef, Röhnisch), berättade om företagets historia. Hur Hellmut Röhnisch, som vara politisk aktiv mot nazisterna under andra världskriget, flydde från Tyskland, via Poolen, Estland, Lettland, Litauen, och Finland, för att slutligen bosätta sig i Örebro. Han gifte sig med Margareta Röhnisch, och de båda var aktiva internationella gymnaster. År 1945 grundare de Röhnisch och till en början fokuserade de på gymnastikredskap, för att senare övergå till träningskläder för kvinnor.

Annica påpekade att de flesta märken, oavsett vad det är för typ av produkt, utgår ifrån män när de produktutvecklar. Därefter sätter de exempelvis ett resår i midjan på en träningsjacka och färgar plagget rosa, och vips så har de skapat ett ”kvinnoplagg”. Helt fel. Röhnisch gör tvärtom, de utgår alltid ifrån kvinnan i allt de gör – och det har också blivit deras framgångsrecept!

Amanda (VD, AllBright) talade om jämställdhet på arbetsmarknaden. Hon var tydlig med att för att vi ska kunna se en förändring på ledande positioner i företag, måste vi bojkotta de företag som bojkottar kvinnor. Det är inte rimligt att det nere på golvet är 50/50 eller kanske till och med 60/40 kvinnor respektive män, och att det i ledningen endast är 6% kvinnliga VD:ar. Samma sak med bolagsstyrelser. Hon berömde dock fastighetsbranschen som ligger i framkant avseende jämställdhet!

En spännande nyhet var även att Röhnisch kommer släppa en bikinikollektion under våren 2018, där 100% av materialet är gjort av plast som fiskats upp från havet. Bara längst Bohuslänskusten flyter det upp 3 badkar med plast varje dag. Om det fortsätter i denna utveckling kommer våra hav bestå av mer plast än fisk år 2050. Skrämmande. Men vi kan påverka. Vi kan välja företag och produkter som jobbar med hållbarhet. Det är konsumentmakt!

 

/Sophia Granswed Baat